انسان برای تجدید قوای خود پس از یک روز کاری پر از تنش و قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا بویژه در زندگی مدرن امروزی، نیاز به خواب شبانه آرام دارد. نبود خواب کافی می تواند باعث ناراحتی و اختلال در عملکرد ذهنی و جسمی در طول روز شود. بی خوابی اگر درمان نشود می تواند شما را درگیر بی خوابی مزمن کند که چنین حالتی در افرادی با اضطراب روانی و اختلالات ذهنی دیگر، مشکلات و بیماری های اعصاب و روان را در پی دارد.

بی خوابی اغلب با علائمی مانند مشکل در به خواب رفتن، بیداری زود هنگام و ناتوانی در به خواب رفتن مجدد و حفظ خواب مشخص می شود. وجود چنین اختلالاتی بسیاری از حوزه های عملکردی فرد را مختل کرده و سبب بروز اختلال قابل توجه در فعالیت های اجتماعی، دانشگاهی، رفتاری و شغلی می گردد.

برای فرار از بی خوابی چه کنیم؟

با توجه به سبک زندگی های امروزی، استرس و تنش به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. این تنش ها می تواند آرامش خواب شبانه را از ما بگیرد. اما راه کار چیست؟

استفاده از داورهای شیمیایی و گیاهان دارویی دو روش معمول و مرسوم هستند که اغلب در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای شیمیایی و قرص خواب آور، عوارض خاص خود را دارند و می توانند در دراز مدت تاثیر خود را از دست بدهند.

عوارض قرص های خواب آور و شیمیایی

قرص‌های خواب و داروهایی شیمیایی می توانند باعث ایجاد اختلال در تنفس معمولی شوند و برای افرادی که از مشکلات مزمن ریه از جمله آسم، آمفیزم یا بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) رنج می برند، بسیار خطرناک باشد. از جمله عوارض جانبی که می تواند به دنبال استفاده از قرص های رایج خواب روی دهد عبارتند از:

احساس سوزش و مور مور شدن در دست و پاها، بازوها و ساق پا

دشواری در حفظ تعادل، سرگیجه

تغییر در اشتها، یبوست و اسهال

احساس خواب آلودگی در طول روز

خشکی دهان و گلو

سردرد

احساس سوزش سردل

کاهش عملکرد و تمرکز

ضعف و بی حالی

در این میان، برخی از این قرص ها می توانند عوارض جانبی بالقوه مضرتری به دنبال داشته باشند که از جمله آنها می توان به خواب پریشی و انجام حرکات و رفتارهایی اشاره کرد که انسان کنترلی روی آنها ندارد. راه رفتن و غذا خوردن در خواب و یا رانندگی در حین نداشتن هوشیاری کامل دیگر عوارض جدی هستند که می توانند در افرادی که از قرص های خواب استفاده می کنند، بروز کنند.

همچنین همانطور که پیش تر اشاره شد، قرص های خواب ممکن است پس از یک دور مصرف منظم در طولانی مدت، اثربخشی خود را از دست بدهند زیرا بدن نسبت به دارو مقاومت پیدا کرده است. از سویی، امکان وابستگی به این داورها نیز وجود دارد و فکر اینکه نتوانید بدون قرص خواب به خواب بروید، می تواند به شدت شما را مضطرب کند. طی تحقیقات صورت گرفته، حتی ممکن است مصرف قرص های خواب در طولانی مدت، خود به عنوان عاملی برای ایجاد اختلال در خواب شود.

گیاهان داوریی جایگزینی سالم و طبیعی برای قرص های خواب

بنابراین با توجه به عوارض متعددی که استفاده از قرص های خواب می تواند به دنبال داشته باشد، بهتر است در استفاده از آنها تجدید نظر کنیم و با روش هایی طبیعی و مصرف گیاهان دارویی که عمدتا بدون هیچ گونه عوارض خاصی می توانند ریتم خوابی آرام و بی دغدغه به دنبال داشته باشند را در پیش بگیرم.

گیاهان دارویی با توجه به اینکه طی سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و خواص درمانی بسیاری از آنها از طریق تحقیقات و بررسی های دقیق به اثبات رسیده است، می توانند گزینه مناسبی برای درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات از جمله اختلال بی خوابی باشند. بویژه اینکه عوارض جانبی آنها صفر یا بسیار ناچیز است.

خواص قارچ گانودرما

در میان داورهایی گیاهی موثر در بی خوابی قهوه گانودرما بسیار شناخته شده است. قهوه گانودرما با نام لاتین Ganoderma Coffee یک نوع قهوه فوری است که از عصاره قارچ گانودرما تهیه می شود. این قهوه به دلیل داشتن خواص دارویی فراوان بیشتر به عنوان یک گیاه دارویی در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گانودرما حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان هاست و استفاده از آن برای پاکسازی کبد و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با انواع بیماری ها توصیه شده است. حاصل ترکیب این ماده با قهوه، یک نوشیدنی لذت بخش همراه با خواص درمانی مفید است که می تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از عارضه ها مفید واقع شود.

قارچ گانودرما همچنین منبعی غنی از انواع ویتامین ها، پروتئین و املاح معدنی است که همین امر باعث شده بسیاری از افراد بخصوص ورزشکاران حرفه ای در برنامه تغذیه ای خود از فرآورده های این گیاه بویژه قهوه گانودرما به عنوان یک مکمل غذایی موثر در جهت تقویت قوای جسمانی و بالا بردن راندمان جسمی استفاده نمایند.

با قهوه گانودرما به جنگ بی خوابی بروید

ریتم خواب انسان بویسله غده پینه آل مغز صورت می گیرد. با ترشح هورمون ملاتونین توسط این غده انسان به خواب می رود. سطح ملاتونین می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند استرس و رژیم های غذایی نادرست کاهش یابد و این مسئله می تواند ضعف سیستم ایمنی و اختلال در خواب را در پی داشته باشد.

قارچ گانودرما حاوی مقادیر بالایی از پلی ساکاریدهاست که وجود آن به طور طبیعی باعث تقویت عملکرد غده پینه آل می شود. در صورتی هورمون ملاتونین به شکلی عادی ترشح می شود که عملکرد این غده طبیعی باشد که در نتیجه آن خواب وارد ریتم طبیعی خود می شود.

مصرف قهوه گانودرما با تامین پلی ساکارید مورد نیاز غده پینه آل برای ترشح هورمون ملاتونین، سیکل خواب انسان را بهبود می بخشد و همچنین به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان ها و انواع ویتامین ها، موجب تنظیم سیستم عصبی نامتعادل شده و باعث بهبود اختلال بی خوابی ناشی از ضعف سیستم عصبی می شود.

کافه موکا با قارچ گانودرما

موکا اصل

براساس نتایج جدیدترین تحقیقات، بهترین روش بهره مندی از مزایای بی شمار قارچ گانودرما، استفاده از این گیاه در ترکیب با قهوه است. قهوه به دلیل برخورداری از کافئین، ترکیبات طبیعی و آنتی اکسیدان به جذب سریع تر گانودرما در بدن کمک کرده و قدرت اثر بخشی گانودرما را با افزودن خواص مضاعف به آن افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *